GURU TERBABIT
DADAH,
KURANG DISIPLIN
TAK LAYAK JADI PENDIDIK
OLEH :
SYARIFAH NADIA BT SYED MANSHOR
Penyalahgunaan
dadah adalah masalah yang paling ketara dan amat membimbangkan dan perkara ini jika
tidak dicegah sebelum merebak ke seluruh masyarakat terutama kepada golongan
belia sudah tentu kemajuan, keamanan serta kemakmuran sesebuah negara itu akan
tergugat. Seperti sedia maklum, sesiapa sahaja yang telibat dengan masalah
penyalahgunaan dan pengedaran dadah amatlah serius terutamanya jika melibatkan
seseorang yang bergelar guru. Hal ini kerana dadah merupakah musuh nombor satu
Negara.
Dadah atau ‘Drug’ dalam bahasa Inggeris lazimnya diertikan sebagai
ubat-ubatan. Perkara yang paling penting mengenai dadah ialah ianya selalu
disalahguna atau ‘misuse’ dan ‘abuse’. Selain itu, dadah juga bermaksud bahan
yang digunakan untuk merawat penyakit, mengurangkan simptom atau mengubasuai
proses kimia di dalam badan untuk tujuan-tujuan tertentu. Walau bagaimanapun,
bukan semua bahan yang dimakan dianggap dadah. Misalnya, makanan yang dimakan
secara normal tidak dianggap sebagai dadah melainkan makanan tersebut diambil
khas untuk tujuan tertentu, contohnya kafeina sebagai perangsang. Secara
umumnya, dadah bermaksud sebarang bahan kimia yang psikoaktif, samada berbentuk
asli atau tiruan, apabila dimasukkan ke dalam tubuh badan secara disuntik,
dihidu, dihisap atau dimakan boleh mengubah fungsi tubuh badan seseorang atau
organisma dari segi fizikal atau mental. Dadah boleh dibahagikan kepada lima
bahagian iaitu Narkotik atau Opait (Heroin, Morfin, Candu, Kodien &
Metadon). Bahagian yang kedua ialah Perangsang atau Stimulants (Amfetamin,
Methamfetamin, Ecstasy & Kokain) dan bahagian yang ketiga ialah Penekanan
atau Depressants (Barbiturat, Trankuilizer, Alkohol). Manakala bahagian keempat
ialah Hallucinogen (LSD, PCP, Meskalin, Psilosibin) dan bahagian yeng kelima
ialah Cannabis (Ganja, Hashish & Marijuana)
Sebagai guru yang berintegriti, amatlah tidak relevan jika mengambil
dadah dan yang paling membimbangkan guru itu sendiri menjual dadah tersebut kepada
para pelajar. Walaupun ia merupakan jalan yang paling mudah dan pintas untuk mendapatkan
wang tetapi guru adalah rol model kepada pelajar dan dadah boleh membahayakan
diri seseorang. Jika guru adalah idola, tetapi tidak mempunyai tingkah laku dan
disiplin yang bersih, bagaimana mahu mendidik pelajar menjadi insan berguna dan
cemerlang. Jika diamati, perkara ini jika dibiarkan, lama kelamaan akan menjadi
bertambah serius kerana jelas mencemarkan imej profesionalisme bidang perguruan
dan akan merosakkan masa depan serta potensi pelajar.
Pembabitan guru dalam kegiatan najis dadah telah menconteng arang dalam
kalangan guru. Bilangan guru yang terlibat semakin hari semakin bertambah bukan
sahaja di kawasan bandar tetapi di kawasan luar bandar. Pihak kementerian
seharusnya menghentikan perkhidmatan serta merta guru yang melanggar etika
perguruan dan tiada lagi pertimbangan seperti memindahkan guru dari kawasan bandar
ke kawasan luar bandar atau menurunkan pangkat mereka. Oleh sebab itu, cara
pemilihan guru perlu diperketatkan dengan mengadakan beberapa saringan keutuhan
supaya mereka yang ingin menjadi guru benar-benar memenuhi Standard Guru
Malaysia. Hari ini bilangan guru yang bermasalah semakin bertambah dengan
penglibatan sesetengah mereka dalam kancah najis dadah, pelacuran, skandal seks
dan sebagainya. Sewajarnya Bahagian Pengambilan Guru memasukkan ujian air
kencing, ujian kecergasan, ujian tingkahlaku dan lain-lain yang perlu dalam
pemilihan guru dan mana-mana calon yang didapati gagal dalam salah satu ujian
tersebut, tidak layak menjadi guru. Apa yang berlaku sekarang ialah cara
pemilihan yang sangat mudah di mana calon hanya mengisi borang, kemudian jika
SPM, atau STPM bagus maka mereka dipanggil untuk Ujian Bertulis dan jika lulus
ujian bertulis mereka akan dipanggil untuk temuduga.
Masalah penyalahgunaan dan pengedaran dadah telah menjatuhkan maruah
guru kerana profesion keguruan dipandang tinggi oleh masyarakat. Guru
bertanggungjawab dalam mencorak dan mendidik anak bangsa, maka tidak relevan
jika terdapat mana-mana guru yang terlibat dengan kes seperti ini. Oleh sebab
itu, sebagai seorang guru, kita tidak patut terlibat dengan masalah seperti ini
kerana ia akan menghilangkan kepercayaan masyarakat terutamanya ibu bapa
terhadap guru-guru dalam mendidik anak-anak mereka. Sebagai ibu bapa, mereka
telah menghantar anak-anak mereka ke sekolah untuk tujuan mendapat pendidikan
daripada guru-guru tetapi jika guru bermasalah maka anak-anak mereka juga
mungkin akan bermasalah juga.
Sehubungan itu, jika terdapat guru yang terlibat dalam kancah pengedaran
dan penyalahgunaan dadah mungkin adalah kerana tekanan atau depressi kerja. Isu
bebanan kerja guru juga kemungkinan menjadi salah satu faktor mengapa guru terlibat
dengan masalah ini. Akibatnya, mereka tidak mempunyai masa yang tersendiri
untuk beristirehat dan melakukan hobi yang digemari. Tekanan ini akan mendorong
mereka mengambil dadah kerana kononya ingin mencari ketenangan jiwa. Mereka
berpendapat bahawa pengambilan dadah dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi
oleh mereka dalam sekelip mata sahaja.
Di samping itu, mereka mungkin dipengaruhi oleh rakan-rakan mereka. Hal
ini mungkin kerana ingin menjadi cepat kaya seperti rakan mereka, maka mereka mengambil
jalan pintas dengan mengedar dadah. Justeru mereka sudah mempunyai pembekal dan
mereka hanya perlu mengeluarkan modal dan menjualnya kepada orang lain. Dengan jualan
harga yang tinggi, lama kelamaan guru tersebut akan menjadi cepat kaya dan jika
mereka mengalami keterhutangan yang serius daripada peminjam wang tidak
berdaftar sekaligus mereka boleh menyelesaikan hutang-hutang mereka berbekalkan
wang hasil daripada penjualan dadah tersebut. Oleh itu, pemilihan rakan yang
sesuai haruslah dilakukan dengan bijaksana oleh sesiapa sahaja. Sekiranya rakan
sebaya mereka terlibat dalam pengambilan dadah, secara tidak langsung mereka
sendiri akan terikut-ikut dengan sikap rakan mereka. Budaya ini harus dikikis
kerana ianya hanya akan menyebabkan gejala ini menjadi lebih serius.
Sehubungan itu, kurangnya pendidikan agama telah menyebabkan guru
terbabit sesuka hati melakukan perkara yang telah dilarang oleh agama. Hal ini
kerana mereka tidak sedar apakah peranan mereka sebagai seseorang yang digelar
guru. Pekerjaan seorang guru adalah pekerjaan yang paling mulia disisiNya dan
dan dipandang tinggi oleh masyarakat selain pekerjaan seorang doktor. Oleh itu,
pendidikan agama amatlah penting bagi menghalang atau menghindari dari
perbuatan yang dianggap hina di sisi Islam.
Terdapat pelbagai langkah untuk menghindari dari kegiatan penyalahgunaan
dadah. Antaranya ialah pihak pentadbir sekolah perlu selalu turun padang dan
mengenalpasti guru-guru serta para pelajar yang teribat dengan penyalahgunaan
dan pengedaran najis dadah. Hal ini kerana jika pihak pentadbir menganggap perkara ini tidak serius dan hanya
sambil lewa sahaja maka masalah ini lama kelamaan akan menjadi semakin serius
dan kemungkinan tidak dapat dibendung lagi. Selain itu, pihak pentadbir tidak
boleh menyembunyikan perkara ini jika mengetahui terdapat guru atau pelajar
yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah tersebut kerana ingin menjaga nama
baik dan reputasi sekolah. Jika dibiarkan ia akan berlarutan dan semakin ramai
lagi pelajar yang akan menjadi mangsa dek kerana guru yang terlibat dengan
dadah tersebut akan bergiat cergas untuk meneruskan penjualan dadah kepada
pelajar-pelajar lain .
Sehubungan itu, pihak kerajaan disarankan agar mengenakan hukuman yang
berat terhadap pengedar dadah misalnya dengan memberikan hukuman mati
(gantung). Hal ini adalah kerana tanpa pengedar dadah ini sudah tentu penagih
akan sukar memperolehi bekalan dadah. Begitu juga kepada penagih dadah mereka
perlu dikenakan hukuman yang berat. Sebagai contoh, hukuman bagi penyalahgunaan
dadah jenis ‘Syabu’. Kesalahan mengedar dadah Syabu iaitu antara 20 gram hingga
50 gram (di bawah seksyen 3 (a) Akta Penyalahgunaan Dadah, Penggal 27). Hukuman
minima adalah 20 tahun penjara dan 15 kali sebat dan hukuman maksima pula adalah 30 tahun penjara
dan 15 kali sebat. Jika melebihi
daripada 50 gram akan dikenakan hukuman mati (gantung). Manakala kesalahan bagi
memakan dadah Syabu di bawah Seksyen 6 (b) Akta Penyalahgunaan Dadah Penggal
27, boleh dijatuhkan hukuman maksima 10 tahun penjara atau $20,000.00 atau
kedua-duanya sekali. Guru yang sah jika disabitkan kesalah terlibat dengan
penyalahgunaan serta pengedaran dadah hendaklah terus dihentikan perkhidmatan
kerana ia menjejaskan kewibawaan institusi pendidikan di negara ini. Ibu bapa
pelajar yang terlibat dengan dadah juga perlu dihubungi dan bekerjasama dalam
menyelesaikan masalah ini bersama-sama pihak sekolah ataupun pihak-pihak lain
yang terlibat seperti polis dan sebagainya.
Selain itu, pihak sekolah terutamanya mahupun pihak yang
berkenanaan sama ada kerajaan mahupun swasta perlu melaksanakan pendidikan
untuk mencegah dari penyalahgunaan dan pengedaran dadah. Sebagai contoh, dengan
mengadakan aktiviti-aktiviti seperti ceramah, seminar, pameran dan sebagainya.
Hal ini bertujuan untuk memberi informasi, pengetahuan serta kefahaman kepada
masyarakat terutama golongan remaja tentang bahaya dadah dan kesedaran mereka
terhadap najis dadah. Selain itu, pihak yang berkenaan boleh mengadakan
aktiviti ko-kurikulum seperti perkhemahan, motivasi dan sebagainya untuk
membolehkan masa terluang pelajar serta guru diisi dengan aktiviti-aktiviti
yang berfaedah serta mereka tidak hanya membuang masa begitu sahaja dengan
melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat.
Kesimpulannya, sebagai guru kita
seharusnya menunjukkan contoh serta tauladan yang baik kerana guru merupakan
insan yang dianggap mulia oleh masyarakat. Malah guru juga dipandang tinggi dan
apa sahaja perbuatan guru diperhatikan dan diikuti oleh masyarakat. Dengan itu,
perbuatan seperti penyalahgunaan dan pengedaran dadah amatlah tidak wajar jika
melibatkan seorang guru yang diamanahkan oleh ibu bapa untuk mendidik anak-anak
mereka menuju ke jalan yang diredhai olehNya. Jika seseorang guru itu mempunyai
masalah, maka beliau tidak seharusnya mencari jalan pintas dengan melibatkan
diri dalam kancah-kancah yang tidak diingini kerana perbuatan tersebut adalah
salah di sisi undang-undang dan agama. Sebagai seorang guru, kita mestilah
berfikiran positif dan dapat menilai antara kaca dan permata. Justeru guru
hendaklah mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna dan menunjukkan
nilai-nilai positif kepada masyarakat terutamanya para pelajar. Selain itu, guru
juga perlu mempunyai sahsiah yang baik dan memenuhi etika bagi memartabatkan
profession perguruan. Namun begitu, terdapat beberapa faktor dan mekanisme yang
mengawal tingkahlaku manusia. Faktor-faktor tersebut ialah keperluan kehidupan,
nilai-nilai hidup, penguatkuasaan undang-undang, pendidikan agama dan budaya
kerja. Seharusnya, guru dapat mematuhi etika perguruan dan memiliki sahsiah
yang baik ketika melaksanakan tugas mulia ini. Untuk penambahbaikan, guru perlu
melakukan muhasabah diri dengan cara menilai diri, menghitung kebaikan dan
keburukan yang telah dilakukan. Selain itu, penilaian diri harus dilakukan dengan
melihat kepada apa yang telah dilakukan dan bagaimana untuk memperbaikinya.
No comments:
Post a Comment